Daniel Östlunds publikationer

Avhandling: 
Östlund, D. (2012). Deltagandets kontextuella villkor: fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik. (Doctoral dissertation). Malmö: Malmö högskola.
Avhandlingen kan laddas ned här

Avhandlingen kan beställas i bokform här


Peer-reviewade artiklar: 

Anderson, L. & Östlund, D. (2017). Assessments for Learning for Students with Intellectual Disability. Problems of Education in the 21st Century, 75 (6), 508-524. Artikeln kan laddas ned här. 


Östlund, D. (2015). Students with profound and multiple disabilities in education in Sweden: teaching organisation and modes of student participation. Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(2), 148-164. Artikeln kan laddas ner här


Böcker: 
Barow, T. & Östlund, D. (2012). Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Kristianstad University Press. 
Boken kan laddas ned här


Artiklar, kapitel, rapporter, uppsatser: 

Barow, T. & Östlund, D. (2018). The significance of SEN assessment, diagnoses, and psychometric tests in inclusive education: Studies from Sweden and Germany. In: B. Hamre, A. Morin & C. Ydesen (Eds.). Testing and Inclusive Schooling: International challenges and opportunities. Abingdon: Routledge (forthcoming) Läs mer här (förväntad utgivningsdag är 11 maj)

Östlund, D. (2018). Tre texter om specialpedagogik och lärande. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Vol 14, nr 2.  Rapporten kan laddas ner här

Östlund, D. (2017). Elevassistenter: en möjlighet eller ett hinder för inkludering och delaktighet. Specialpædagogik - tidsskrift for specialpædagogik og inklusion, 37 (3/4), 106-117. Artikeln kan laddas ned här


Östlund, D. (Red.) (2017). Nio förstelärares arbete i grundsärskola och gymnasiesärskola: Resultat från en forskningscirkel. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Vol 12, nr 1. Rapporten kan laddas ned här

Östlund, D. (2017). Tecknande miljö i förskoleklass: en utvärdering av Parkskolans projekt som genomförts med stöd av SIS‐medel från SPSM. Kristianstad: Högskolan Kristianstad. 


Östlund, D. (2017). Alla elevers inflytande över sitt eget lärande. Stockholm: Skolverket. Artikeln kan laddas ner här


Östlund, D. (2017). Att anpassa undervisningen efter eleverna. Stockholm: Skolverket. Artikeln kan laddas ner här


Östlund, D. (2016). Stöd till elever - en tillbakablick. Stockholm: Skolverket. Artikeln kan laddas ner här


Anderson, L., Sundman Marknäs, A. & Östlund, D. (Red.). (2016). Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med Bedömning för lärande. Malmö stad: Pedagogisk inspiration. Rapporten kan laddas ner här

Östlund, D. & Thimgren, P. (2015). Stödjande strukturer och aktiviteter. In: S, Tetler (2015). Ifous rapportserie 2015:2. Kapitlet kan laddas ner här

Östlund, D., Andersson, H., Ohlsson, L. & Assarson, I. (2015). Skolors strävan efter inkluderande lärmiljöer. In: S, Tetler (2015). Ifous rapportserie 2015:2. Kapitlet kan laddas ner här

Östlund, D. (2015). Low-incidence learners in Sweden: supporting systems and social interactions in education.  In: Chris Forlin, Elizabeth A. West (Ed.), Including Learners with Low-Incidence Disabilities:  (pp. 221-240).  Emerald Group Publishing Limited. Kapitlet kan laddas ner här

Östlund, D. & Anderson, L. (2015). Kunskapsbedömning i träningsskolan (1ed.). Stockholm: Skolverket. Stödmaterialet kan laddas ner här

Persson, A.-E. & Östlund, D. (2013). Furutorp goes digital: delrapport I. Kristianstad: Högskolan Kristianstad. Rapporten kan laddas ner här 

Östlund, D. (2013). Omsorgsarbete i träningsskolan. In: Jonas Aspelin (Ed.), Relationell specialpedagogik: i teori och praktik (pp. 95-105). Kristianstad: Kristianstad University Press.
Kapitlet kan laddas ned här


Östlund, D. (2012). Om speciallärare med inriktning utvecklingsstörning är svaret - vad är du frågan?. In: Thomas, Barow & Daniel, Östlund (Eds.). Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. (pp.145-158). Kristianstad: Kristianstad University Press. Kapitlet kan laddas ned här


Östlund D. & Rosenqvist J.(2008). "Det går med små, små steg, man tänker inte på det förrän man börjar prata om det" : en utvärdering av särskolan och resursskolorna i Lunds kommun 2006. Kristianstad: Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 2. 

Östlund, D. (2008).  Särskolans modersmålsundervisning. Kristianstad: Högskolan Kristianstad. Rapporten kan laddas ner här



Rosenqvist J, Bengtsson-Tingvar A, Christiansson-Banck U, Gislén E, Jensen L, Palla L,. & Östlund, D. (2009). Specialpedagogik i mångfaldens Sverige : delstudie II: särskoleelever med utländsk bakgrund i storstäder. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, nr 4.


Rosenqvist, J., Tideman, M., Eriksson, I., Källstigen, G., Ohlin, C., Ohlsson, L., Palla, L. & Östlund, D. (2007) ”Specialpedagogik i mångfaldens Sverige- om elever med annan etnisk bakgrund än svensk i särskolan”. Specialpedagogiska institutet.


Östlund, D. (2005). "Specialpedagogik i gymnasiesärskolan - en analys av tio pedagogers utsagor om specialpedagogikens funktion i den egna undervisningen" VuLKrapport Nr 1 2005 serie II.

Konferenspapers: 



Östlund, D. & Barow, T.  (2017). The significance of pedagogical investigations, diagnoses and psychometric tests in inclusive education: studies from Sweden and Germany. Presented at ECER 2017, Copenhagen 21-25 August 2017. 


Östlund, D. (2017). First-teachers as school improvement agents.  In: : . Paper presented at 18th annual International Conference on Autism, Intellectual Disability & Developmental Disabilities Clearwater Beach, FL (p. 33). Clearwater beach, FL, USA, 18-20, January, 2017. 

Östlund, D. & Anderson, L. (2016). Professional development in assessment for learning (AfL) for students with developmental disabilities. Paper presented at 17th International Conference on Autism, Intellectual Disability & Developmental Disabilities. Honolulu, Waikiki beach, HI, USA. 21-23 January, 2016.

Östlund, D. & Anderson, L. (2015). Professionell utveckling inom “Bedömning för lärande” i relation till elever med kognitiva funktionsnedsättningar.  In: Paper presented at Pedagogisk forskning i Skåne, 27/8 2015.



Östlund, D. (2014). Pedagogical Practices and Everyday Life for Pupils with Profound Intellectual and Multiple Disability (PIMD) in Sweden.  In: : . Paper presented at 15th International Conference on Autism,  Intellectual Disability & Developmental Disabilities. Clearwater beach - Tampa, FL, USA. 21-23 January, 2014

Östlund, D. (2012). Interactional resources used in resistance- and disciplinary work between pupils with PMID and teams in the everyday life in training school. Paper presented at Pacific Rim Conference on disability and diversity.



Östlund, D. (2012). Interactional resources used in resistance- and disciplinary work between pupils with PMLD and teams in the everyday life in training school. Paper presenterat på NERA 2012 på Danmarks pedagogiska universitet. S



Östlund, D. (2010). Interactional resources used in dialouges between pupils with profound and multiple learning difficulties and staff in the special school. Paper presenterat på NERA 2010 på Malmö högskola


Östlund, D. (2009). Pedagogical praxis – an example from special schools for pupils with moderate to severe learning difficulties. Paper presenterat på NNDR:s konferens i Nyborg 2009.


Östlund, D. (2009). Träningsskolans pedagogiska praktik. Paper presenterat på Biennalen för särskola och specialundervisning i Linköping i augusti 2009. 

Östlund D. (2009). Samspel mellan elever och lärare i träningsskolan. Paper presenterat på Harec-dagen 2009 vid Högskolan Kristianstad.


Östlund D. (2008). Lärande och socialisation i träningsskolan : ett försök till en interaktionistisk analys. Paper presenterat på Harec-dagen 2008 vid Malmö Högskola.



Östlund D. (2006) "Särskolans pedagogik och elevernas lärande" Presenterat som Keynote vid konferensen ”Ögonblickets pedagogik” för specialpedagoger inom lekotek och habilitering i Kalmar den 12 september 2006. 

Östlund D. (2005). Om specialpedagogik i gymnasiesärskolan. Paper presenterat på konferensen  'Den föränderliga människan: lärande, kunskap och relationer' vid Högskolan Kristianstad den 17 augusti 2005


Östlund D. (2005). Specialpedagogik i gymnasiesärskolan. Presenterat på Nordiskt nätverk för specialpedagogisk forskning vid Högskolan Kristianstad 3 maj 2005.


Opublicerade uppsatser och texter: 

Östlund D.(2007). "Lärarprofessionalisering : några perspektiv på särskollärares arbete, undervisning och utbildning" (stencil) Högskolan Kristianstad. 

Östlund, D. (2002). Hur lär elever i särskolan – en analys av särskolelärares utsagor om lärande. (Opublicerad uppsats på C-nivå) 

Östlund, D. (2001). Seriesamtal och sociala berättelser som konfliktlösning i sociala konflikter. (Opublicerad uppsats på B-nivå)

Brynolfsson, B. & Östlund, D. (1997). Fritidspedagogens yrkesroll i barnskola. (Opublicerat examensarbete från fritidspedagogutbildningen). 


Som redaktör för Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad

Carlsson, Liselott (2018). På väg mot en tillgänglig utbildning för elever inom autism-spektrumtillstånd : en kvalitativ intervjustudie utifrån några informanters beskrivning av ett kommunövergripande skolutvecklingsprojekt. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 13.  http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17886

Plantin Ewe, Linda (2016). Lärande på distans: en undersökning om studenters upplevelse av tillgängligt lärande i en kursyta. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, nr 11. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-15670

Persson, Ann-Elise (2015). Upplevelser av rädslor hos barn i åk 3 och 6 – rädslor sedda ur barns perspektiv. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 10.